STD 6 English sem 1 unit 1 where were you

Unit-1 Where were you?

Activity -1

  1. નીચે આપેલ ગીતનું અભિનય સાથે ગાન કરો.

There were five in the bed,

And the little one said,

Roll over, roll over, roll over,

So they all rolled over,

And one fell down.

There were four in the bed,

And the little one said,

Roll over, roll over, roll over,

So they all rolled over,

And one fell down.

There were three in the bed,

And the little one said,

Roll over, roll over, roll over,

So they all rolled over,

And one fell down.

There were two in the bed,

And the little one said,

Roll over, roll over, roll over,

So they all rolled over,

And one fell down.

There was one in the bed,

And the little one said, “Good night.”


ØSpellings

Activity      - એક્ટીવીટી   - પ્રવૃત્તિ

There         - ધેર           - ત્યાં (અહીં દર્શક વાક્ય તરીકે)

Were         - વ્હેર          - હતા ( ક્રિયાપદ )

Five           - ફાઈવ        - પાંચ

In             - ઈન          - માં, અંદર

The           - ધ            - (ચોક્કસતા બતાવવા ધ વપરાય છે.)

Bed           - બેડ           - પથારી, પલંગ

And           - એન્ડ         - અને

Little         - લીટલ        - નાનો, નાનું (અહીં નાનુ બાળક)

Said           - સેઈડ         - કહ્યું (say સે- કહેવું નું ભૂતકાળ)

Roll over     - રોલ ઓવર  - ગોળ ગોળ ફરવુ, ગબડવું,

So             - સો            - તેથી        

They          - ધે            - તેઓ

All             - ઓલ         - બધા

Fell            - ફેલ           - પડ્યો (fall – ફોલ- પડવું, પડવું નું ભૂતકાળ)

Down          - ડાઉન                - નીચે

Good          - ગુડ           - શુભ, સરસ, સારૂં

Night         - નાઈટ        - રાત, રાત્રી


·         ગીતમાંથી ઉદાહરણ મુજબ rhyming word શોધો.

Rhyming word (રાઈમીંગ વર્ડ) લય બદ્ધ શબ્દો. 

rhyming word એટલે સમાન ઉચ્ચારણ ધરાવતા શબ્દો. જેનો લય-રાગ(પ્રાસ) એક સરખો હોય.

દા.ત.

કુંજમાં કોયલ બોલતી એનો શેરીએ આવે સાદ,

હાલ્યને આંબાવાડીએ આપણ પોરની તાજી યાદ.


આ પંક્તિઓમાં છેલ્લા શબ્દો સાદ-યાદ ઉચ્ચારણ અને લયની દ્રષ્ટિએ સમાન છે. આવા લયબદ્ધ શબ્દોને અંગ્રેજીમાં rhyming word કહે છે.


·         Red            - Bed

·         Right         - Night

·         Tall            - All

·         Tree          - Three

·         Alive          - Five

·         Sand         - And

·         Food          - Good

·         Bell            - fell

·         Brown        - Down

·         More         - Four 

Activity – 2

ચિત્ર ધ્યાનથી જુઓ અને નીચે આપેલા ચિત્ર આધારિત પ્રશ્નોના જવાબ લખો.

Where were you?

1.       There are children in the garden – Count them.

Number of Boys : [4]. Number of Girls : [6]

2.      Write their names :

Jay, Sanjay, Mahesh, Irfan, Eva, Sunita, Geeta, Reshma, Sona and Mona.

3.      Where is Mahesh?

Mahesh is on sea-saw.

4.      Where are Sona and Mona?

Sona and Mona are on swing.

5.      Are Jay and Sanjay on the sea-saw?

No. Mahesh and Irfan are on the sea-saw.

6.      Is Nirav behind the tree?

No, Sanjay is behind the tree.

7.      Who is on the slide?

Reshma is on the slide.

8.      Who are skipping?

Sunita, Eva and Geeta are skipping.

9.      What is Reshma doing?

Reshma is sliding.

10.   What Are Sunita and Geeta doing?

Sunita and Geeta are skipping.

Activity માં આપણે જોયુ કે જ્યારે કોઈ વ્યક્તિને પાછળ, ઉપર અને નીચે એમ દર્શાવવી હોય, તો તેના માટે behind, on અને in જેવા શબ્દો વપરાય છે.

આમ, વ્યક્તિ, વસ્તુ કે કોઈપણ પદાર્થનું ચોક્કસ સ્થળ બતાવવા માટે નીચે જેવા શબ્દોનો ઉપયોગ થાય છે.

Behind         બીહાઈન્ડ       – પાછળ

In                ઈન                – માં, અંદર

On               ઓન              – ઉપર, પર

Under          અન્ડર            – નીચે, ની નીચે

Near            નીયર – નજીક

Over            ઓવર            – ઉપર, થી ઉપર (અડીને ઉપર નહી, સહેજ વધારે ઉપર)

ઉદાહરણ જોઈએ.

·         Behind

(1)   Sanjay is behind the tree. (સંજય ઝાડ પાછળ છે.)

(2)  My house is behind the School. (મારું ઘર શાળા પાછળ છે.)

(3)  I am behind Smit in this photo. (આ ફોટામાં હું સ્મીતની પાછળ છું)

·         In

(1)    Students are in the class. (વિદ્યાર્થીઓ વર્ગમાં છે.)

(2)    Mohan is in the hospital. (મોહન દવાખાનામાં છે.)

(3)    My notebook is in my bag. (મારી નોટ મારા દફ્તરમાં છે.)

·         On

(1)    The glass is on the table. (પાલો ટેબલ ઉપર છે.)

(2)   The monkey is on the tree. (વાંદરો ઝાડ પર છે.)

(3)   The bottle is on the bed. (બોટલ પલંગ પર છે.)

·         Under

(1)    The cows are under the tree. (ગાયો ઝાડની નીચે છે.)

(2)   The cat is under the chair. (બિલાડી ખુસશી નીચે છે.)

(3)   The shoes are under the cupboard. (બુટ કબાટની નીચે છે.)

·         Near

(1)    The well is near the house. (કૂવો ઘર પાસે છે.)

(2)   The tree is near the gate. (ઝાડ દરવાજા પાસે છે.)

(3)   The market is near the bus stop. (બસ સ્ટોપ પાસે બજાર છે.)

·         Over

(1)    The Plane is over the village. (વિમાન ગામની ઉપર છે.)

(2)   The fan is over my head. (પંખો મારા માથાની ઉપર છે.)

(3)   The cloud is over the building. (બિલ્ડીંગની ઉપર વાદળ છે.)

Activity-3

(A)        નીચેના સંવાદ સાંભળો અને વાંચો.

(a)          Teacher  :         Ramesh, give me your sharpener, please.

Ramesh   :         Here it is, Ma’m.

Teacher  :         Thank you, put it on the table.

(b)         Ila          :         Jayant, put your eraser on the table.

Jayant    :         Oh, sure !

Ila          :         Thanks.

(c)          Daxa       :         Give me your sketch-pen, Divya.

Divya      :         No sketch-pen, sorry!

Daxa       :         Ok, give me your hair pin.

Divya      :         Here it is.

·         Spellings :-

Give             ગીવ              આપવું

Give me       ગીવ મી          મને આપ

Your          – યોર               તારો, તારી, તારૂં

Sharpener   – શાર્પનર          સંચો

Please        – પ્લીઝ             મહેરબાની કરીને

Here          – હીયર             અહીં

Thank you    – થેન્ક યુ           – તમારો આભાર

Put            – પુટ                મુક, મુકવું

On             – ઓન              ઉપર

Eraser        – ઈરેઝર           રબ્બર

Sure          – શ્યોર             ચોક્કસ

Sorry         – સોરી              માફ કરશો,

Hair           – હેર                વાળ

આ સંવાદમાં આપણે જોયુ કે જ્યારે આપણે કોઈ વ્યક્તિ પાસે કંઈક માંગીએ છીએ ત્યારે give me શબ્દ વાપરીએ છીએ. આ શબ્દ વાપરતા પહેલા કે પછી વિનંતી દર્શક શબ્દ Please વપરાય છે. કોઈ આપણને મદદ કરે કે આપણી વિનંતી ને સ્વીકારી વસ્તુ આપે તો તેને Thank You અથવા Thanks કહેવું તે શીષ્ટાચાર છે.

·            જોડીમાં કામ કરો. આવા સંવાદો બનાવો અને વર્ગ સમક્ષ રજૂ કરો.

1)    Raj              : Vijay, give me your pen, please.

Vijay           : Ok, Take it.

Raj              : Thank you.

2)    Ajay            : Nikul, Give me your notebook, Please.

Nikul           : It is in my bag.

Ajay            : here it is. Thanks.

3)    Sachin        : Nilesh, please, put your scale on my bag.

Nilesh        : No scale, sorry!

Sachin        : Ok, give me your compass box.

Nilesh        : Oh! Sure.

(B)     તમારી વસ્તુઓની મદદથી શિક્ષક પ્રવૃત્તિ કરાવશે. તે પ્રવૃત્તિ કરો. તે માટે નીચે જેવા સંવાદ તમને ઉપયોગી  થશે.

        ·         ચિત્રમાં ટેબલ પર પડેલ વસ્તુઓને બોર્ડ પર આપેલ ક્રમમાં લખો.

1.             One        - spectacles

2.            Two        - book

3.            Three     - hair pin

4.            Four        - toy

5.            Five        - tomato

6.            Six         - water bottle

7.            Seven     - tree pot

        ·         શિક્ષક વિદ્યાર્થીઓને વસ્તુઓના સ્થાન અંગે પ્રશ્નો પૂછશે. વિદ્યાર્થીઓ જવાબ આપશે.

1.     Where is the book?

It is at number two.

2.    Where is the water bottle?

It is at number six.

3.    Where is the toy?

It is at number four.

4.    Where is spectacle?

It is number one.

5.    Where is tomato?

It is at number five.

        ·         શિક્ષક વસ્તુઓનો ક્રમ બદલી ફરીવાર પ્રશ્નો પૂછશે.

1.     Where is the book?

It is at number five.

2.    Where is the water bottle?

It is at number tow.

3.    Where is the toy?

It is at number three.

4.    Where is spectacle?

It is number four.

5.    Where is tomato?

It is at number one.

(a)          Where is Paresh’s scale?

It is at number four.

Where was paresh’s scale?

It was not at number eight.

(b)         Where was Mayuri?

Mayuri was near Mansi.

Where is Mayuri?

Mayuri is near the green board.

        ·         શિક્ષક વિદ્યાર્થીઓને is અને was નો ઉપયોગ કરી પ્રશ્નો પૂછશે. વિદ્યાર્થીઓ જવાબ આપશે.

        ·         Is અટલે હાલ વસ્તુઓ ક્યાં છે?  અને Was એટલે પહેલા વસ્તુઓ ક્યાં હતી?

ઉદાહરણ -

1.     Where is the book?

The book is at number five.

Where was the book?

The book was at number two. 

    બીજા પ્રશ્નોનાં જવાબ વિદ્યાર્થીઓ જાતે આપવા પ્રયત્ન કરશે.

2.    Where is the water bottle?

Where was the water bottle?

3.    Where is the toy?

Where was the toy?

4.    Where is spectacle?

Where was spectacle?

5.    Where is tomato?

Where was tomato?

ACTIVITY -4 

Activity 4, 5, 6 & 7 નો વિડિયો જોવા માટે અહીં Click કરો.



જૂથમાં કામ કરો. તમારા જૂથના સભ્યોની હાજરીની વિગત નીચેના પત્રકમાં ભરો.

NO.

Name

Monday

Tuesday

Wednesday

Thursday

Friday

Saturday

1

Rajesh

P

P

P

A

P

P

2

Priya

P

A

A

A

P

P

3

Milan

P

P

P

P

P

P

4

Heena

A

P

P

A

P

A

5

Rohit

P

A

P

P

A

A

6

Ajali

A

P

A

P

A

P

·         Were you Present on last Monday?

Yes, I was.

·         અહીં આપેલા ઉદાહરણ પ્રમાણેના વાક્યો બનાવો અને વર્ગમાં રજૂ કરો.

1.     Priya was absent on Tuesday.

2.    Rajesh and Priya were absent on Wednesday.

3.    Rajesh present on Wednesday.

4.    Milan was present on Thursday.

5.    Heena was absent on Thursday.

6.    Heena and Rohit were absent on Saturday.

7.    Rohit was present on Monday.

8.    Anjali was absent on Monday.

9.    Heena and Anjali were absent on Monday.

10. Rohit and Anjali were absent on Friday.

·         તમારા શિક્ષક ગઈકાલની અને આજની ગેરહાજરીની વિગતો બોર્ડ પર નોંધશે. તે માટે તમને પ્રશ્નો પૂછશે. તેના જવાબ આપો.

ઉદા.           Teacher       :         Who are absent today?

Class            :         Mayuri, Nirali, Jigar, Sandeep and Nancy.

Teacher       :         Who were absent yesterday?

Class            :         Parag, Neelam, Janak, Mohsin and Mayuri.

Absent

Yesterday

Today

Mayuri was absent yesterday.

Mayuri is absent today.

Nirali was present yesterday.

Nirali is absent today.

Parag was absent yesterday.

Parag is present today.

Jigar was present yesterday

Jigar is absent today.

Sandip and Nancy were absent yesterday.

Sandip and Nancy are absent today.

 

ACTIVITY -5

અહીં કેટલીક વ્યક્તઓની વિગત આડા અવળી થઈ ગઈ છે. નીચે આપેલા વાક્યો વાંચો અને તે વિગતોને યોગ્ય રીતે જોડો.


Ex.     Het was at the circus last night.

            (1)           Dr. Shah was in a meeting last week.

            (2)          Jasmine and Chameli were in the hospital on Monday.

            (3)          Vandana at the post office today morning.

            (4)          Bharti and Kalpesh were at Mahendra’s office today morning.

            (5)          Bharti and Kalpesh were in the hospital last week.

            (6)          Mrs. Vaghela was on her farm last Sunday.

            (7)          Vandana was on her farm yesterday.

            (8)          Dr. Shah was in the hospital today morning.

            જૂથ કાર્ય કરો. અહીં આપેલી જગ્યામાં આવી વિગતો લખો અને તેને જોડવા જરૂરી વાક્યો તેની નીચે લખો. તમારા         જૂથના પુસ્તકો બીજા જૂથની સાથે અદલાબદલી કી જોડકા જોડો.


1. Hasmukh was at the garba classes last Wednesday.

2. Mohini was at the airport last evening.

3. Ajay and Pinal were at the law-garden yesterday.

4. Soham and Varsha were at the shopping center last week

5. Raj was at the metro station last month.

2. Fill in the blanks using “was” and “were”

1. I was thin when I was 6 years old.

2. Swati and Shloka were in the garden.

3. Were your friends at school last Wednesday?

4. Was the exam difficult?

5. Ten years ago, I was a baby.

ACTIVITY -6

જૂથમાં કામ કરો. તમારા મિત્રો સાથે સવાલ જવાબ કરી નીચે આપેલા કોઠામાં વિગતો ભરો. તમારી વિગતો વર્ગ સમક્ષ રજૂ કરો.

Ex.     Madhav        : Where were you at 7.00 in the Morning yesterday?

          Pallav           : I was in the dairy.

Friend’s Name

At 7 in the morning

At 9.00 am

At 3.30 the afternoon

At 5.00 pm

At 7.00 in the evening

Pallav

In the dairy

In his room

At Naren’s house

On the playground

At home

Nilam

At the temple

In the class

At home

In the garden

In the bus

Anil

In his room

In the school

In the farm

At Sandeep’s house

At the temple

Meera

In the kitchen

At river bank

In the water park

At Ahmedabad

In his village

Sandeep

In the Hospital

In the school

In the playground

In his room

At the temple

(1)      Pallav was at Naren’s house at 3.30 in the afternoon yesterday.

(2)     Pallav was on the playground at 5.00 p.m. yesterday.

(3)     Pallav was at home at 7.00 in the evening yesterday.

(4)     Nilam was at the temple at 7.00 in the morning yesterday.

(5)     Nilam was in the class at 9.00 am yesterday.

(6)     Nilam was in the garden at 5.00 p.m. yesterday.

(7)     Nilam was in the bus at 7.00 in the evening yesterday.

(8)     Anil was in his room at 7.00 in the morning yesterday.

(9)     Anil was in the school at 9.00 am yesterday.

(10)    Anil was in the farm at 3.30 in the afternoon yesterday.

(11)    Anil was at Sandeep’s house at 5.00 p.m. yesterday.

(12)    Anil and Sandeep were at the temple at 7.00 in the evening yesterday.

(13)    Meera was in the kitchen at 7.00 in the morning yesterday.

(14)    Meera was in the water park at 3.30 in the afternoon yesterday.

(15)    Sandeep was in the hospital at 7.00 in the morning yesterday.

ACTIVITY -7

તમારા શિક્ષક ચીઠ્ઠી આપે તે સ્થળે સંતાઈ જાવ. દાવ લેનાર તમને પકડી ના પાડે તે જોજો. દરેક દાવ પછી વર્ગમાં જઈ કહો કે તમે ક્યાં સંતાયા હતા.

Teacher       :         Where were you, Menka?

Menka          :         I was under the last bench.



Teacher       :         Where were you, Soham?

Soham          :         I was near the water tank.

Teacher       :         Where were you, Anjali?

Anjali           :         I was behind the cupboard.

Teacher       :         Where were you, Saloni?

Saloni          :         I was in Principal’s office.

Teacher       :         Where were you, Ajay?

Ajay            :         I was in class seven.

Teacher       :         Where were you, Rajesh?

Rajesh         :         I was on the neem tree.

Teacher       :         Where were you, Harsh?

Harsh          :         I was in the computer room.

ACTIVITY -8

Activity 8 & 9 નો વિડિયો જોવા માટે અહીં Click કરો.

It was a Cold Day


·       Spellings:-

·         Year       - યર                 - વર્ષ

·         Really    - રીયલી - ખરેખર

·         Cold     - કોલ્ડ               - ઠંડો (Cool - કૂલ- ઠંડુનું ભૂતકાળનું રુપ)

·         Bad         - બેડ                - ખરાબ

·         Usually   - યુઝ્યુલી          - સામાન્ય રીતે

·         About   - અબાઉટ         - લગભગ (ના વિશે)

·         But      - બટ                - પરંતુ

·         Raining  - રેઈનીંગ           - વરસતો વરસાદ

·         Lot      - લોટ                - ખૂબ જ

·         Dark    - ડાર્ક                - અંધારુ

·         Gray     - ગ્રે                   - ભુખરા રંગનું

·         Outside  - આઉટસાઈડ   - (ઘરની) બહાર

·         Sunshine - સનશાઈન       - સૂર્ય પ્રકાશ

·         Think    - થીંક               - વિચાર

·         Because  - બિકોઝ           - કારણ કે

·         Sick     - સીક               - બિમાર, માંદા

·         bed      - બેડ                - પથારી, સુવાનો પલંગ

·         Our     - આર               - અમારું, અમારા

·         Teacher - ટીચર              - શિક્ષક, સાહેબ

·         Always   - ઓલ્વેઝ          - હંમેશા

·         Never   - નેવર               - કદાપિ નહીં

·         Different- ડીફરન્ટ          - જુદા-જુદા       

·         Warm   - વાર્મ               - ગરમ, હુંફાળુ

·         Clothes  - ક્લોથ્સ           - કપડાં

·         in fact   ઈન ફેક્ટ            - જો કે, આમ જોઈએ તો

·         freezing - ફ્રીઝીંગ           - ઠંડુ બનાવી દેતુ

·         like      - લાઈક             - ની જેમ

·         refrigerator-રેફ્રીજરેટર   - રેફ્રીજરેટર, ફ્રીજ

·         freezer  - ફ્રીઝર             - બરફ બનાવનાર

·         poor     - પુઅર              - બિચારા, ગરીબ

·         ice             - આઈસ           - બરફ

·         small     - સ્મોલ              - નાનો, નાનુ, નાની

·         heavily   - હેવીલી            - ભારે, જોરદાર

·         left     - લેફ્ટ               - છોડી દેવું, જતા રહેવું (Leave - લીવ નું ભૂતકાળનું રુપ)

·         early       - અર્લી              - વહેલા

·         stop     - સ્ટોપ              - થોભી જવું, રોકાઈ જવુ

·         night    - નાઈટ             - રાત, રાત્રી

·         everything- એવરીથીંગ    - બધુ જ

·         only      - ઓન્લી           - ફક્ત

ACTIVITY - 8 નું વાચન કરવું

·         ઘટનાને આધારે ખાલી જગ્યા પૂરો.

(1)       The weather was cold and rainy.

(2)     It was dark and gray outside.

(3)     Many students were not at the school.

(4)     There was no sunshine.

(5)     Lots of students were sick at home.

(6)     Mr. Joshi was at home, sick in bed.

(7)     The room was like a freezer.

(8)     The school was like a refrigerator.

(9)     The rain stopped at night.

(10)    Mr. Joshi was at home next day.

·         નીચેના વિધાનો સામે True અથવા False લખો.

(1)      There were 5 students in the class that Monday.    [True]

(2)     It was warm at Monday.                                          [False]

(3)     Mr. Joshi was present that Monday.                        [True]

(4)     Mr. Joshi was at school the next day.                     [False]

(5)     Mr. Joshi and students felt cold the next day.        [False]

ACTIVITY - 9

·       Spellings:-

·         Please     - પ્લીઝ             - મહેબાની કરીને

·         Tell me  - ટેલ મી             - મને કહો

·         Farm    - ફાર્મ                - ખેતર

·         Well     - વેલ                 - કૂવો

·         Amla      - આમલા           - આમળા

·         Date    - ડેટ                 - તારીખ

·         Month   - મન્થ               - મહિનો

·         Library  - લાઈબ્રેરી         - પુસ્તકાલય

·         Remember- રીમેમ્બર        - યાદ આવવું

·         Now     - નાવ               - અત્યારે

·         Clinic    - ક્લીનીક          - દવાખાનું

·         Write   - રાઈટ              - લખવું

·         Real     - રીયલ              - સાચો, ખરેખરનો

·         Experience- એક્ષ્પીરીયન્સ – અનુભવ

·         Activity – 9નો સંવાદ વાચી અર્થગ્રહણ કરો.

·         ઉપરના સંવાદને આધારે નીચેના કોઠામાં અર્ચનાની વિગતો નોંધો.

Time

Place

People

Last Sunday

On the farm.

Archana, Mother, Father

On 12th of this month

In the library.

Archana, Salim, Tina

On 10th of this month

At the doctor’s clinic.

Archana, Mother, Father

On 11th of this month

In the ‘Dudh Sagar Dairy’.

Archana, Mother, Father

 

·         હવે આ વાક્યો બોલો :

1.       Archana was on the farm last Sunday.

2.       Archana and her friends were in the library on 12th of this month.

3.       Archana was at the doctor’s clinic on 10th of this month.

4.       Archana was in the ‘Dudh Sagar Dairy’ on 11th of this month.

ACTIVITY - 10

કૌંસમાં આપેલા શબ્દોનો ઉપયોગ કરી ખાલી જગ્યા પૂરો.


(am, is, was, were, are)


        ·         Today is Saturday.                        ·          Yesterday was Friday.

        ·         This year I am in class IV.           ·          Last year I was in class V.

        ·         This week we are in school.          ·          Last week we were in park.

        ·         My friends are here today.          ·          They were not here yesterday.


·         આવા બીજા વાક્યો બનાવો.


          1.     Today is Monday.          

          2.    Yesterday was Sunday.

3.  Now I am at bus stop.              

4.  Last week I was at railway station.

5.  My friends are at Jaipur this week.

6.  They were at Abu last week.

 

ACTIVITY – 11

તમારા પરિવારના સભ્યો વિશે નીચે પ્રમાણે વિગતો નોંધો.

Who

(family members with names)

When

(Birth Date)

Where

(Birth Place)

Father : Ranjitbhai

10-04-1981

Kalikund, Dholka

Mother : Geetaben

23-08-1983

Vasana, Ahmedabad

Brother : Suraj

18-04-1997

Vasana, Ahmedabad

Sister : Komal

06-02-2002

Kalikund, Dholka


·         આ વિગતને આધારે નીચેના પ્રશ્નોના જવાબ આપો.

(1)        What was the age of your Father in 2008?

Ans.   My father’s age in 2008 is 28 years.

(2)     Where was your brother born?

Ans.   My brother was born at Vasana, Ahmedabad.

(3)     Where was your mother born?

Ans.   My mother was born at Vasana, Ahmedabad.

(4)     Where was your sister born?

Ans.   My sister was born at Kalikund, Dholka.

(5)     What is your Mother’s birth date?

Ans.   My mother’s birth date is 23rd August, 1983.


·         વર્ગમાં ચકાસો કે તમારા પરિવારનાં સભ્યને મળતી આવતી Birth date, Birth Place કે નામ જેવી વિગતો બીજા કોઈ વિદ્યાર્થીના પરિવારમાં છે તે નહીં ? જો સરખી વિગતો હોય તો વર્ગ સમક્ષ રજૂ કરો.

Example.

My Father and Rohan’s Father were born at the same place.

ACTIVITY – 12

ઉદાહરણ પ્રમાણે નીચેના વાક્યો આપેલી જગ્યામાં લખો. આ પ્રવૃત્તિથી તમે શું શીખ્યા તેની વર્ગમાં ચર્ચા કરો.

ઉદાહરણ -       Hello, 108 service.

How can I help you?

H

e

l

l

o

,

 

1

0

8

 

s

e

r

v

i

c

e

.

 

H

o

w

 

c

a

n

 

I

 

h

e

l

p

 

y

o

u

?




Activity – 13 Project Work.

·         ધોરણ 5 થી 8 ના ગુજરાતી / સા. વિજ્ઞાન / વિ. ટેકનોલોજીના પાઠ્ય પુસ્તકમાંથી ગુજરાત / ભારતમાં થઈ ગયેલી મહાન વિભૂતિઓ વિશે માહિતી મેળવો. તેમના ફોટા ચોંટાડીને દરેક વિશે બે ત્રણ વાક્યો લખો.



Gandhiji was born at Porbandar.

He was a freedom fighter.

Kalpana Chawla was born on March 17, 1962in Karnal, Punjab. Kalpana Chawla was an Indian-American astronaut and the first Indian woman in space.

Sachin Ramesh Tendulkar born on 24th april, 1973, in  Mumbai. He is former Indian cricketer and captain, widely regarded as one of the greatest batsman of all time.


 Click Here to Download File


¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Hindi sem 2 STD 7 2. HUM BHI BANE MAHAN | 2. हम भी बने महान

varno ka vargikaran | वर्णो का वर्गीकरण

shabd kosh ka kram in Hindi | शब्दकोश का क्रम